Internetworld: ”Sociala medier vänder upp och ner på ditt företag”

Snart är två miljarder människor sammankopplade i ett globalt nätverk. Hur ska vårt företag utnyttja det – och hur drar vi nytta av att våra anställda är med i detta nätverk? Den frågan tycker pr-konsulten Stefan Hyttfors, profilerad talare inom sociala medier, att företag bör ställa sig idag.
– Vi är just nu mitt uppe i hajpen kring sociala medier. Senare, i mognadsfasen, kommer sociala medier att bli en självklar del av samhället. Det som hänt när röken skingrats, det är det intressanta.

Många ser på sociala medier som en ny kanal. Det tycker Stefan Hyttfors är fel. Sociala medier är ingen ny kanal, det är ett nytt sätt att konsumera media.

– Det som händer nu är en enorm maktförskjutning. Webben består av människor som kopplas ihop. Vi går från ett massmediesamhälle till ett interaktionssamhället. Skiftet beror på att vi går från tryckpressens en-till-många-kommunikation till internets många-till-många-kommunikation. Utvecklingen är oundviklig, eftersom konsumenterna föredrar detta sätt att kommunicera. Sociala medier är inget val.
– Titta på Iran, eller på BP. Ingen kan kontrollera sina budskap. Det här sker underifrån. Om konsumenten har ett nytt sätt att hitta och dela information kan man som organisation inte välja bort det – man kan bara förhålla sig till det.

När organisationer tvingas möta de krav som den nya världsordningen ställer tror Stefan Hyttfors att dagens företagsstrukturer kommer att ställas på ända. Sociala medier kommer att påverka varje del av ett företag.

– Det blir en total organisationsförändring som kommer att vara enormt utmanande för traditionella organisationer. Särskilt de organisationer där hela internetarbetet ligger på kommunikationsavdelningen.

När omställningen sker beror på land och bransch. I Sverige har vi hög internetpenetration vilket innebär att vi har kortare tid på oss.
– Rätt vad det är kommer kunderna att förvänta sig ett svar på frågan ”Vad kommer räntan att vara på mitt lån?”. På Facebook. Vi måste börja omställningen nu och lära oss det här, annars blir vi tagna på sängen.

Read the rest of this article in Internetworld here

Annonser

One response to this post.

  1. Hur kommer detta påverka företag som Posten, Telia som redan jobbar inom kommunikationsbrachen på baksidan/tekniksidan (distribution)? Ving pratar ju direkt med konsumenten, Posten pratar med sina kunder som underleverantör, fast vi även har konsumentkunder finns intäkterna från stora kontrakt med relativt få kunder. Var man tjänar sina pängar är en annan fråga. En strategi för konsumenten och en för företagskunderna (B2C och B2B)?

    Lars

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: